Malam Jumaat: Yasin Atau Al-Kahfi? Ramai Yang Salah Faham… Ini Penerangannya.



1.Apa hukum membaca Yaasin?
Membaca surah Yasin adalah besar pahalanya kerana masuk dalam perintah yang umum olih agama anjuran membaca Quran.

Dari Abi Umamah Al-Bahili ra katanya : Saya mendengar Rasulullah saw bersabda :

اقْرَءُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ يَأْتِى يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَفِيعًا لأَصْحَابِه

Artinya : “Bacalah kamu sekelian akan Al-Quran. Kerana ia akan datang pada hari kiamat nanti sebagai pemberi syafa’at bagi orang-orang yang suka membacanya.” (Hadith Muslim)

Dari Abi Hurairah ra adalah Rasulullah saw bersabda :

مَنْ قَرَأَ يس فِيْ لَيْلَةٍ اِبْتِغَاءَ وَجْهِ اللهِ غُفِرَ لَهُ

Artinya :“Siapa yang membaca Yasin pada malam hari dengan mengharapkan keredhaan Allah maka akan diampunkan (dosa) baginya .” (Hadith At-Tabarani, Baihaqi & Ibn Hibban)

2.Apa hukumnya membaca Yasin pada malam jumaat?
Harus membaca Yasin pada malam jumaat atau pada malam mana sahaja yang berkelapangan samada sendirian atau berkumpulan kerana tidak ada dalil yang melarang membaca Yasin pada malam jumaat atau malam yang lain.

Dari Abi Hurairah ra Rasulullah saw bersabda :

وَمَا اجْتَمَعَ قَوْمٌ فِي بَيْتٍ مِنْ بُيُوتِ اللَّهِ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَيَتَدَارَسُونَهُ بَيْنَهُمْ إِلاَّ نَزَلَتْ عَلَيْهِمُ السَّكِينَةُ وَغَشِيَتْهُمُ الرَّحْمَةُ وَحَفَّتْهُمُ الْمَلاَئِكَةُ وَذَكَرَهُمُ اللَّهُ فِيمَنْ عِنْدَهُ

artinya : “Tidaklah berkumpul satu kaum di salah satu rumah Allah (masjid) sambil membaca Al-Quran dan saling bertadarus bersama-sama, maka akan turun ketenangan atas mereka dan rahmat Allah akan meliputi mereka dan para malaikat akan melindungi mereka dan Allah menyebut mereka dikalangan makhluk-makhluk yang berada di sisi-Nya” (Hadith Muslim)

3.Apakah betul menentukan malam jumaat sahaja untuk membaca Yasin?
Sebaiknya tidaklah menentukan malam jumaat sahaja untuk mebaca Yasin sekalipun ada hadith yang menyebut tentang membaca Yasin pada malam jumaat.


4.Bukankah hadith membaca Yasin pada malam jumaat itu dhaif?
Benar hadith tersebut dhaif .

5.Bolehkah kita beramal dengan hadith yang dhaif??
Berselisih ulama pada beramal dengan hadith dhaif itu kepada 3 pendapat. Pendapat jumhur ulama ialah bolih beramal dengan hadith dhaif tetapi hanya untuk amalan sunat atau fadhilat sahaja, tidak bolih untuk berhujjah.

6.Bukankah beramal dengan hadith dhaif itu dikira bida’ah?
Tidak benar. Bidaah ialah beramal dengan tanpa dalil. Hadith dhaif termasuk dalil sekalipun tidak sekuat dalil hadith sahih atau hasan.

7.Surah apakah yang afdhal dibaca pada malam jumaat?
Yang afdhal dibaca pada malam jumaat atau hari jumaat ialah surah Al-Kahfi.

Dari Abu Sa’id al-Khudri ra Rasulullah bersabda :

مَنْ قَرَأَ سُوْرَةَ الْكَهْفِ فِي يَوْمِ الْجُمْعَةِ أَضَآءَ لَهُ مِنَ النُّوْرِ مَا بَيْنَ الْجُمْعَتَيْنِ

Artinya : “Barangsiapa membaca surat Al-Kahfi pada hari Jumaat maka akan terpancar cahaya baginya di antara dua Jumaat.” (Hadith Al-Hakim dan Al-Baihaqi)

8.Jika dibaca surah Al-Kahfi pada malam atau hari selain jumaat apakah hukumnya?
Harus hukumnya membaca surah al-Kahfi pada hari atau malam selain jumaat tetapi membacanya pada malam jumaat atau hari jumaat afdhal sebagaimana datang di dalam hadith.

9.Bagaimana orang-orang yang sudah biasa membaca Yasin pada malam jumaat?
Tidak menjadi sebarang kesalahan dan apa yang telah mereka amalkan selama ini mendapat pahala cuma afdhal dibaca surah Al-Kahfi pada malam jumaat. Hadith-hadith sahih menyebut siapa membaca Quran akan mendapat pahala dan kelebihan samada bacaannya itu hukumnya harus atau afdhal.

10.Adakah mesti tinggalkan amalan yang sudah sekian lama yaitu membaca Yasin pada malam jumaat?

Bukan ditinggalkan tetapi elok ditambah bacaan Al-Kahfi dibaca bersama Yasin insyaAllah berlipat kali ganda pahalanya.

11.Bagaimana perkataan orang-orang yang mengatakan hanya malam jumaat dimestikan membaca Yasin?

Perkataan tersebut adalah salah kerana tidak ada seorang pun ulama yang mewajibkan bacaa Yasin pada malam jumaat atau mengatakan surah Yasin hanya bolih dibaca pada malam jumaat sahaja.

12.Jadi apakah yang sebaiknya kita amalkan berkenaan perkara ini?
Bacalah Al-quran setiap hari sama ada sedikit atau banyak dan yang sudah mengamalkan membaca Yasin pada malam jumaat maka teruskanlah dan tambah satu lagi surah yaitu surah Al-Kahfi kerana sepakat ulama pada afdhal membacanya pada malam jumaat.

Dan baca juga surah Yasin dan surah-surah yang lain pada malam-malam selain jumaat atau siangnya bila berkesempatan kerana bila saja pun dibacakan Quran pasti akan mendapat ganjaran yang besar disisi Allah.

Wallahua’lam

Tidur merupakan salah satu kenikmatan yang diberikan Allah SWT.kepada umat manusia. Sebelum tidur, ada beberapa adab yang harus diperhatikan oleh kaum muslim. Satu diantaranya membaca surah Alkafirun.

Mengapa harus membaca surah Alkafirun? Apa faedah di dalamnya?

Surat Al-Kafirun merupakan nama yang paling masyhur bagi surah ini, meskipun dalam kesempatan yang lain surat ini juga disebut dengan surat Al-Ikhlash, sama seperti nama surah Qulhu, mengingat tema sentral ayat ini sama dengan apa yang terkandung dalam surah “Qulhu”, dimana keduanya berbicara tentang akidah muslim.

Wajar apabila Rasulullah SAW. pernah memberikan pesan supaya surah ini dibaca oleh seorang muslim sebelum dia berbaring ditempat tidurnya, sebagai cara melepaskan diri dari segala dosa orang-orang yang menyekutukan Allah.

Lalu lepas dari apalagi? Lepas dari syirik-syirik kecil. Sebab perilaku ini juga menjadi kebiasaan Rasulullah SAW, demikian penjelasan At-Thabrani dalam Al-Mu’jam Al-Kabir.

إذا أَوَيْتَ إِلَى فِرَاشِكَ فَاقْرَأْ: ” قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ ” حَتَّى تَمُرَّ بِآخِرِهَا، فَإِنَّهَا بَرَاءَةٌ مِنَ الشَّرَكِ

“Jika kalian pergi ke tempat tidur maka bacalah: Qulya Ayyuhal Kafirun, hingga akhirnya, karena (bacaan surah itu) pelepas diri dari kesyirikan”

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا أَخَذَ مَضْجَعَهُ قَرَأَ: ” قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ ” حَتَّى يَخْتِمَهَا

Bahwa Rasulullah SAW ketika hendak tidur beliau membaca: Qul ya Ayyuhal Kafirun, hingga mengkhatamkannya”

Ar-Razi dalam kitab Mafatih Al-Ghaibnya menambahkan bahwa surah ini juga dikenal dengan nama Al-Muqasqisyah (penyembuh), sebab kandungannya surah ini diharapkan bisa menyembuhkan dan menghilangkan penyakit nifaq dan kemusyrikan.

“Sampai bila pun” (bentuknya mudhori’, present, continuous, future). Entah sekarang, nanti atau di masa yang akan datang umatku hidup. Laa a’ budhu maa ta’budhun. Tidak akan pernah aku sembah apa yang kalian sembah. Menariknya kalimahnya menggunakan bentuk tunggal, kata ganti (saya). Jadi prinsip dalam akidah itu bukan hanya menyeluruh tapi juga personal. Setiap dari kita harus memiliki prinsip dalam beragama.

Wa laa antum ‘abiduunama a’bud. Dan kalian tidak perlu menyembah yang saya sembah.

Ya, kandungan Alkafirun tidak hanya mengandung tentang kukuhnya akidah tapi juga toleransi. Kita membacanya sebelum tidur agar terhindar dari syirik-syirik, juga melapangkan hati bahwa Islam agama paling toleran

0 Response to "Malam Jumaat: Yasin Atau Al-Kahfi? Ramai Yang Salah Faham… Ini Penerangannya. "

Post a Comment