INILAH TANDA TANDA KEMUNCULAN IMAM MAHDI



SubhanAllah !!! Inilah Tanda tanda Kemunculan Imam Mahdi | Para ulama membahagikan Tanda-tanda Akhir Zaman menjadi dua. Ada Tanda-tanda kecil dan ada Tanda-tanda Besar Akhir Zaman. Tanda-tanda kecil jumlahnya sangat banyak dan datang terlebih dahulu. Sedangkan Tanda-tanda Besar datang kemudian jumlahnya ada sepuluh.

Alhamdulillah, Allah sayang sama umat manusia. Sehingga Allah mendatangkan tanda-tanda kecil dalam jumlah banyak sebelum datangnya tanda-tanda besar. Oleh itu manusia diberi kesempatan cukup lama untuk merenung dan berfaubat sebelum tanda-tanda besar berdatangan.

Tanda-tanda Kiamat Banyak pendapat mengatakan bahawa keadaan dunia dewasa ini berada di ambang datang tanda-tanda kiamat. Kerana di masa kita hidup dewasa ini begitu banyak tanda-tanda kecil yang muncul.

Praktikal hampir seluruh tanda-tanda kecil kiamat yang disebut oleh Nabishollallahu ‘alaih wa sallamsudah muncul semua di zaman kita. Maka kedatangan tanda-tanda besar itu hanya masalah waktu.

Tanda besar pertama yang bakal datang adalah keluarnya Dajjal. Namun sebahagian ulama berpendapat bahawa sebelum munculnya Dajjal harus datang terlebih dahulu Tanda Penghubung antara tanda-tanda kecil kiamat dengan tanda-tanda besarnya. Tanda Penghubung dimaksudkan adalah perintah Imam Mahdi ke muka bumi.

Kedatangan Imam Mahdi Dalam hadis Nabi shollallahu ‘alaih wa sallam mengisyaratkan bahawa Imam Mahdi pasti datang di akhir zaman. Ia akan memimpin ummat Islam keluar dari kegelapan kezaliman dan kesewenang-wenangan menuju cahaya keadilan dan kejujuran yang menerangi dunia seluruhnya.

Ia akan menghantarkan kita meninggalkan era keempat era penguasa penguasa yang memaksakan kehendak dan mengabaikan kehendak Allah dan RasulNya dewasa ini menuju babak kelima yaitu tegaknya kembali kekhalifahan Islam yang mengikuti manhaj, sistem atau cara kenabian.

لو لم يبق من الدنيا إلا يوم لطول الله ذلك اليوم حتى يبعث فيهرجل من أهل بيتي يواطئ اسمه اسمي واسم أبيه اسم أبييملأ الأرض قسطا وعدلا كما ملئت ظلما وجورا “Andaikan Dunia Tinggal Sehari sungguh Allah akan panjangkan hari Itu Kamu makin sukses diutuskan kepadanya Seorang Lelaki dari Ahli baitku namaya nama namaku dan nama ayahnya sama nama ayah saya Ia akan penuhi bumi dengan kejujuran dan keadilan sebagaimana sebelumnya dipenuhi dengan kezaliman dan penganiayaan. “(HR abu Dawud 9435)

Lelaki keturunan Nabi Muhammad shollallahu ‘alaih wa sallam adalah Imam Mahdi. Ia akan dibenarkan Allah untuk merubah keadaan dunia yang penuh kezaliman dan penganiayaan menjadi penuh kejujuran dan keadilan. Subhanallah …!

Dia tentunya tidak akan mengajak ummat Islam berpindah babak melalui perjalanan tenang dan senang laksana melewati taman-taman bunga indah atau melalui meja perundingan dengan penguasa zalim dewasa ini apalagi dengan mengandalkan sekedar “kotak suara permainan” ..!

Imam Mahdi akan mengantarkan ummat Islam menuju babak Khilafatun ‘ala Minhaj An-Nubuwwah melalui jalan yang telah ditempuh Nabi Muhammadshollallahu’ alaih wa sallamdan para sahabatnya, yaitu melalui al-jihad fi sabilillah.

Imam Mahdi akan berperanan sebagai panglima perang ummat Islam di akhir zaman. Beliau akan mengajak ummat Islam untuk memerangi para Mubaligh Jabriyan yang telah lama berlokol di berbagai negara di dunia menjalankan kekuasaan dengan ideologi penghambaan manusia kepada sesama manusia.

Jika Allah mengizinkan Imam Mahdi untuk menang dalam pelbagai perang yang dipimpinnya, maka pada akhirnya ia akan memimpin dengan pola kepemimpinan berideologi aqidah Tauhid, yaitu penghambaan manusia kepada Allah semata. Banyak ghazawat (perang) akan dipimpin Imam Mahdi. Dan -subhaanallah- Allah akan senantiasa menjanjikan kemenangan baginya.

“Kami akan menunaikan jazirah Arab dan Allah akan memberi kemenangan kepada kamu, kemudian kepada Parsi (Allah), dan Allah akan memberi kemenangan kepadamu, kemudian kamu menentang Rum, dan Allah memberi kamu orang-orang yang beribadah kepada kamu. perangi Dajjal, dan Allah memberi kemenangan kepadamu. ”

(HR Muslim 5161) Tanda kedatangan Imam MahdiLalu apa sajakah indikasi kedatangan Imam Mahdi? Dalam hadis Nabi shollallahu ‘alaih wa sallam memberikan gambaran umum indikasi kedatangan Imam Mahdi.

Dia akan diutus ke muka bumi apabila perselisihan antara manusia telah menggejala hebat dan banyak gempa-gempa terjadi. Dan kedua-dua fenomena sosial dan fenomena alam ini telah menjadi semarak di berbagai negeri dewasa ini.

أبشركم بالمهدي يبعث في أمتي على اختلاف من الناسوزلازل فيملأ الأرض قسطا وعدلا كما ملئت جورا وظلما “Aku kabarkan berita gembira mengenai Al-Mahdi yang diturunkan Allah ke tengah-tengah umatku ketika terjadi banyak perselisihan antara manusia dan gempa-gempa. keadilan dan kejujuran seperti yang pernah dipenuhi dengan kesewenang-wenangan dan kezaliman. “(HR Ahmad 10898)

Hadits berikut ini memberi kita gambaran bahawa kedatangan Imam Mahdi akan disertai dengan tiga peristiwa penting. Pertama, perselisihan berpanjangan sesudah kematian seorang pemimpin. Kedua, dibai’atnya seorang lelaki (Imam Mahdi) secara paksa di depan Kaabah.

Ketiga, terbenamnya pasukan yang ditugaskan untuk menangkap Imam Mahdi dan orang-orang yang berbai’at kepadanya. Allah melimpahkan seluruh pasukannya kecuali menyisakan satu atau dua orang untuk melaporkan kepada penguasa zalim yang memberikan mereka perintah untuk menangkap Imam Mahdi.

يكون اختلاف عند موت خليفة فيخرج رجل من أهل المدينة هاربا إلى مكة فيأتيهناس من أهل مكة فيخرجونه وهو كاره فيبايعونه بين الركن والمقامويبعث إليه بعث من أهل الشام فيخسف بهم بالبيداء بين مكة والمدينة “Akan Terjadi perselisihan Setelah wafatnya Seorang Pemimpin, Maka keluarlah Seorang Lelaki dari Penduduk Madinah mencari perlindungan ke Mekah, lalu datanglah kepada lelaki ini beberapa orang dari penduduk Mekah,

Maka mereka membai’at Imam Mahdi secara paksa, maka ia dibai’at di antara Rukun dengan Maqam Ibrahim (di depan Kaabah). Kemudian diutuslah sepasukan manusia dari penduduk Syam, maka mereka dibenamkan di sebuah daerah bernama Al-Baida yang berada di antara Makkah dan Madinah. “(HR Abu Dawud 3737)

Analisa PemerhatiSaudaraku, sebahagian pengamat tanda-tanda akhir zaman menganggap bahawa pertama-tama indikasi telah terjadi, yaitu perselisihan dan kekacauan yang timbul setelah kematian seorang pemimpin. Siapakah pemimpin yang telah mati itu?

Sebahagian spekulasi bahawa yang dimaksudkan adalah Saddam Husein (atau Raja Abdullah?). Kerana semenjak kematiannya, negara Iraq berada dalam kekacauan berpanjangan. Wallahua’lam bish-showwab.

Bila analisa ini benar berarti kita sudah siap untuk siap membai’atan paksa Imam Mahdi di depan Kaabah. Saudaraku, apabila ketiga peristiwa di atas telah terjadi, bermakna Ummat Islam di seluruh penjuru dunia mengetahui bahawa Imam Mahdi telah datang ditugaskan ke muka bumi. Panglima ummat Islam di Akhir Zaman telah hadir .. Dan bila ini telah menjadi jelas kita pun terikat dengan pesan nabi shollallahu ‘alaih wa sallam sebagai berikut:

فإذا رأيتموه فبايعوه ولو حبوا على الثلج فإنه خليفة الله المهدي “Apabila kalian melihatnya (kehadiran Imam Mahdi), maka berbai’atlah dengannya walaupun harus merangkak-rangkak di atas salji kerana sesungguhnya dia adalah Khalifatullah Al-Mahdi.” (HR Abu Dawud 4074)

Ya Allah, izinkanlah kami bergabung dengan pasukan Imam Mahdi. Ya Allah anugerahkanlah kami rezeki untuk berjihad di jalan mu bersama Imam Mahdi dan mendapat satu dari dua kebaikan: ‘isy kariman (hidup mulia di bawah shada shariat Allah) atau mut syahidan (mati syahid). Aamiin …

0 Response to "INILAH TANDA TANDA KEMUNCULAN IMAM MAHDI"

Post a Comment